Heb je hulp nodig? Geen zorgen. Wij hebben de top 10 veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet bij? Bel ons dan! Op werkdagen zijn we bereikbaar tussen 9.00 en 20.00 op 088-2266900.
1. Hoe werkt overstappen?
Een overstap via Vergelijken.nl is binnen no-time geregeld:
- Vul het aantal bewoners in je huishouden of je energieverbruik in. En je postcode, huisnummer en huidige leverancier.
- Vergelijk de contracten en kies het beste energiecontract voor jou.
- Nog even je gegevens invullen en bevestigen.
Binnen een paar minuten ontvang je van ons een bevestiging per mail. Wij sturen je aanvraag door naar je nieuwe leverancier. Deze zal je huidige energiecontract opzeggen en binnen 2 weken ontvang je van je nieuwe leverancier een bevestigingsbrief.
2. Wanneer kan ik overstappen?
Wanneer je kunt overstappen, ligt aan de einddatum van je contract:
- Ben je nog nooit overgestapt?
In dit geval heb je waarschijnlijk een energiecontract voor onbepaalde tijd. Het enige waar je rekening mee moet houden is de opzegtermijn van 30 dagen. - Ben je al wel eens overgestapt?
Grote kans dat je een contract hebt afgesloten voor minimaal 1 jaar. Check daarom wat de einddatum van je huidige contract is. Zo voorkom je dat je te vroeg overstapt.
3. Hoelang duurt de overstap?
Als je overstapt ontvang je direct een bevestiging per mail. Daarna duurt het maximaal 2 weken voordat je de bevestiging van je nieuwe leverancier krijgt. Hierin staat vanaf welke datum ze zullen gaan leveren. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd, in deze periode kun je je aanvraag kosteloos annuleren. De aanvraag duurt gemiddeld 2 tot 6 weken.
4. Moet ik mijn oude contract zelf opzeggen?
Als je via onze website overstapt, zegt je nieuwe leverancier je oude contract op. Dit hoef je niet zelf te doen. Behalve als je gaat verhuizen. Dan moet je je oude contract wel zelf opzeggen.
5. Heb ik nog bedenktijd na een overstap?
Na ontvangst van de bevestigingsbrief brief heb je 14 kalenderdagen bedenktijd. Je kunt je overstap in die periode kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren. Wil je je aanvraag annuleren? Neem dan contact op met je nieuwe leverancier.
6. Hoe wordt het voorschotbedrag berekend?
Het maandelijkse voorschot wordt bepaald op basis van je adres en je energieverbruik in het verleden. Als je net bent verhuisd, gaat de energieleverancier uit van het energieverbruik van de vorige bewoners. Deze gegevens vraagt de energieleverancier op bij de netbeheerder.
7. Wat moet ik invullen in de vergelijker als ik energie teruglever?
Vul bij je gas- en elektriciteitsverbruik altijd het verbruik in dat je afneemt bij de energieleverancier, zonder verrekening van de teruglevering van zonnepanelen. Deze verrekening vindt namelijk aan het einde van het jaar plaats. Tenzij je hier met je energieleverancier andere afspraken over hebt gemaakt.
8. Kan ik zonder energie komen te zitten?
Geen zorgen, dit zal nooit gebeuren. Je oude leverancier stopt pas met leveren als je nieuwe leverancier start.
9. Wat gebeurt er na afloop van mijn energiecontract?
Als je energiecontract afloopt, gaat deze automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract mag je elk moment opzeggen, met maximaal 30 dagen opzegtermijn. Zo’n contract is wel vaak duurder. Het is dus verstandig om op tijd een nieuw energiecontract af te sluiten.
10. Moet ik een opzegvergoeding betalen als ik overstap voordat mijn contract is afgelopen?
Loopt je contract binnen twee maanden af? Dan krijg je geen boete als je overstapt. De nieuwe energieleverancier neemt je contract pas over als je huidige contract is afgelopen. Als je contract pas na twee maanden afloopt, kun je wel een boete krijgen als je overstapt.